Merkbeleving van grote hoogte op YouTube.

28 juni 2018
Contentmarketing

Een populair YouTubekanaal op basis van merkbeleving. Klinkt dat niet als muziek in de oren? Red Bull kreeg het voor elkaar. Met 7.4 miljoen abonnees en zo’n 2 miljard weergaven is het 茅茅n van de populairste merken op YouTube. Hoe het merk dit voor elkaar kreeg? We nemen je mee!

Focus op merkbeleving
Om te beginnen draait het bij Red Bull niet om het product, maar om de merkbeleving. Het gaat om de grens opzoeken, adrenaline, snelheid en energie. Dit is dan ook de reden dat ze betrokken zijn bij extreme sporten en ultieme records. En als je deze twee combineert krijg je waanzinnige beelden 茅n heel veel views.

Extreem, extremer, extreemst.
14 oktober 2012, Red Bull vestigt een nieuw wereldrecord. En wat voor een! Na vijf jaar voorbereiding sprong Felix Baumgartner met zijn parachute van 39 kilometer hoogte boven New Mexico. Hij ging die dag als eerste mens tijdens een sprong door de geluidsbarri猫re. Chapeau, Felix! Nog wat feiten van zijn sprong op een rij:
路         Hoogte van 39 kilometer
路         Vrije val van 4 minuten en 19 secondes
路         Recordsnelheid van 1357 km/u
路         Sprong van 9 minuten
路         Reis omhoog van 2,5 uur
路         8 miljoen mensen zagen het live

Red Bull in beeld
8 miljoen mensen keken toe. Niet in New Mexico zelf, maar via de live-uitzending op het YouTubekanaal van Red Bull. Hoewel Felix de hoofdpersoon was, liet het merk duidelijk zien hoofdsponsor te zijn. Het pak en de heliumballon waren volledig in huisstijl. Maar daar bleef het bij. Geen blikjes van de energiedrank in beeld, alleen het logo. Al met al leverde deze recordpoging het merk behoorlijk wat zichtbaarheid op.

Het onmogelijke vriendendiner
Niet ieder merk krijgt vleugels van zo’n sprong in het diepe. Het is belangrijk dat je content aansluit bij je waarden en normen. Kijk bijvoorbeeld naar ‘het onmogelijke vriendendiner’ van Ikea. Hierin wordt een knusse sfeer gecre毛erd zonder direct een product te verkopen.

Lang leve je merk!
Wat je ook doet, blijf dicht bij je merk. Wat je verder kunt doen om je video鈥檚 op YouTube tot een succes te maken? Dat lees je in deze blog!