PewDiePie vs. T-Series: het internet komt in opstand.

12 December 2018
Contentmarketing

Ja, daar zijn we weer. Is het nu nog niet over met dat hele PewDiePie vs. T-Series gedoe? Nee dat is het zeker niet, het wordt steeds beter zelfs. Ga er goed voor zitten, dan neem ik je mee in dit spektakel. Want waar zijn we nu in het verhaal? Vorige keer hadden we het over de titanenstrijd die losbarstte op het wereld wijde web. Een YouTubekanaal uit India (T-Series) dat de koning van YouTube (PewDiePie) van zijn troon dreigt te stoten. Met een explosieve groei van 42 miljoen abonnees per jaar, was de vraag niet of, maar wanneer PewDiePie zou worden overlopen door het Indiase mediabedrijf. In mijn vorige blog voorspelde ik, op basis van groeicijfers, dat dit binnen een maand zou gebeuren. Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en PewDiePie staat nog steeds op nummer 1. Rara, hoe kan dat? Het internet kwam in opstand.

Een heldenverhaal
Oké, het internet kwam in opstand. Hoe gebeurde dat precies? Het begon allemaal met een verhaal. Alle ingrediënten voor goede storytelling waren aanwezig. We hebben een held, een slechterik en de confrontatie tussen deze twee. De twee partijen vertegenwoordigen ieder hun eigen groep. Een soort David & Goliath, the people versus the machine. Aan de ene kant staat het individu PewDiePie, een vrijgevochten gladiator met de steun van het volk. Aan de andere kant het corporate monster T-Series, gezichtloos en meedogenloos. Dit beeld spreekt voor zich, mensen houden van een goede underdog. Maar wat zorgt ervoor dat mensen zo emotioneel betrokken raken bij dit verhaal?

Viva La Revolution
In eerste instantie deed PewDiePie dit zelf al heel goed. Zijn YouTubekanaal is gebouwd op het communitygevoel en de betrokkenheid van kijkers. PewDiePie riep z’n ‘9-year old army‘ op om zoveel mogelijk abonnees te verzamelen. Met veel humor en zelfspot lanceerde hij een beweging om T-Series te stoppen. Door middel van memes, video’s en een satirische disstrack werd het een enorm succes. De hele strijd werd een grap op zich, het ontsteeg het niveau van een meme. Uiteraard sloten meerdere contentcreators zich aan bij de beweging. Meme-koningen Grandayy en Dolan Dark pompten het internet vol met PewDiePie-memes. Het hele verhaal explodeerde toen YouTuber MrBeast (12 miljoen abonnees) zich er mee ging bemoeien. Hij kocht ieder billboard in zijn woonplaats en plaatste advertenties met de oproep om te abonneren op PewDiePie. Enkele weken later plaatste hij een video waarin hij 100.000 keer PewDiePie zegt in een tijdsbestek van bijna 12 uur. De video’s scoorden samen ongeveer 20 miljoen views en werden een bron van inspiratie voor anderen.

Er werden allerlei acties op poten gezet om PewDiePie aan de top te houden. De revolutie begon en de hypetrain raasde op volle snelheid over het internet. TheHackerGiraffe hackte 50.000 kwetsbare printers en printe posters met instructies hoe mensen konden abonneren. Kijkers gingen de straat op om campagne te voeren. Toen het verschil tussen de twee grootmachten slechts 15.000 abonnees was, deed collega YouTuber Markiplier (22 miljoen abonnees) een speciale livestream om mensen te laten abonneren. Ook jacksepticeye (20 miljoen abonnees) schoot op dit cruciale moment te hulp. De titel van de livestream: I Literally Won’t Shut Up Until You Subscribe To PewDiePie. Daarnaast kwam er ook hulp uit onverwachte hoek, de enige echte Logan Paul riep zijn fans op om te abonneren. De twee heren zijn alles behalve vrienden, maar Logan Paul is niet vies van een beetje publiciteit. Een fantastisch stukje PR van deze controversiële creator.

Goed doel
Misschien lijkt dit allemaal een beetje onzinnig, maar dat begrijpt PewDiePie zelf ook. Hoewel hij de aandacht waardeert, vindt hij het onterecht. Daarom richt hij de aandacht liever op iets anders, namelijk het helpen van kinderen in India. In een recente video roept hij zijn kijkers op om te doneren aan het goede doel CRY. Deze organisatie bestrijdt onder andere kinderarbeid en onderzoekt de oorzaken ervan. Op 4 december hield PewDiePie een speciale livestream om geld in te zamelen. Ruim vier miljoen mensen bekeken de stream en er werd 180.000 pond opgehaald. In de woorden van Felix Kjellberg zelf, let’s help some real 9-year olds.

Strijdend ten onder
De grote vraag is nu, wat is de tussenstand? Wanneer gaat het gebeuren? Beide kanalen zijn inmiddels de 75 miljoen abonnees gepasseerd. Op het moment van schrijven, ligt PewDiePie maar liefst een miljoen abonnees voor op T-Series. Er zijn talloze streams te bewonderen met een live sub count. Het tempo waarmee PewDiePie groeit is intens. Begin september stond de teller nog op 65 miljoen. Niemand weet precies wanneer T-Series daadwerkelijk de nummer 1 plek gaat overnemen, maar dat gaat hoe dan ook gebeuren. Beide kanalen groeien op dit moment met meer dan vijf miljoen abonnees per maand. De hele YouTubecommunity probeert met man en macht om PewDiePie in de race te houden. Het is prachtig om te zien, de kracht van het internet. Een revolutie die de stem van de underdog symboliseert. We weten allemaal dat PewDiePie de oorlog uiteindelijk verliest, maar we gaan strijdend ten onder.

Tot het bittere eind. Samen staan we sterk, als the 9-year old army.