We gaan een eindje terug in de tijd, maar dit blijft toch Ă©Ă©n van onze favoriete guerrilla stunts. In 2012 maakte televisiezender TNT een spectaculaire entree in de Belgische markt met een stunt die compleet viral ging.Â
Ergens in een klein stadje in België, op een plein waar eigenlijk niks gebeurt, plaatsten ze een paal met een grote rode knop. Erboven hing een bord met de tekst “Push to add drama”. Nietsvermoedende omstanders werden overgehaald om op de knop te drukken, en de mensen die het aandurfden werden vervolgens geconfronteerd met een opeenvolging van dramatische en gekke gebeurtenissen die voor hun ogen plaatsvonden, allemaal refererend naar tv-series van TNT. Hoe dat eraan toe ging zie je in deze video:
De campagne, gemaakt door het Belgische bureau Duval Guillaume Modem, is half april van start gegaan. Dit is wat er gebeurde in 1 week:
Meer dan 29 miljoen keer bekeken op YouTube
Meer dan 250.000 likes
Meer dan 3,8 miljoen Facebook-shares (de op Ă©Ă©n na meest gedeelde commercial ooit, in 2012)
Meer dan 120.000 tweets (zelfs Chuck Norris tweette over TNT).
En natuurlijk massale media-aandacht: nationaal en internationaal. Inmiddels is de video meer dan 62 miljoen keer bekeken. Dan kunnen we toch wel zeggen dat de video aardig viral is gegaan!
Maar dat is nog niet alles… in 2013 betrad TNT ook de Nederlandse markt. En daar moest natuurlijk ook aandacht aan worden geschonken. De stunt in België was zo’n succes dat ze waarschijnlijk hebben gedacht: “Waarom dan iets anders bedenken als je al een winnend concept hebt?” Dat hebben ze dus ook niet gedaan, en in Nederland kwamen ze met een opvolger van “The drama button”.
De kunst van guerrilla marketing is vooral om je publiek te verrassen met iets onverwachts en origineels. En dat is TNT aardig goed gelukt!