
Is de commercial ‘Sometimes, lighter is better’ van Heineken racistisch of simpelweg onhandig in beeld gebracht? Volgens Chance the Rapper is de commercial racistisch en velen deelden zijn mening. Online zorgde dit voor veel ophef en verwijten richting het biermerk. Heineken besloot daarom de internationale reclamespot offline te halen.
Heineken heeft in het verleden veel succesvolle commercials gelanceerd, maar in 2018 sloeg het bedrijf de plank totaal mis. Het biermerk werd beschuldigd van racisme. In de reclamespot, gemaakt voor Heineken Light, zie je dat de barman een vrouw ziet die geen drankje meer heeft. Vervolgens plopt hij een light-biertje open en schuift deze over de bar naar de vrouw toe.
En hier komt het racistische of het onhandige gedeelte: terwijl het light-biertje over de bar heen schuift, passeert het drie mensen met een donkere huidskleur en eindigt het bij een lichtgetinte vrouw. Dit is opvallend vanwege de pay-off van de reclamespot: ‘Sometimes, lighter is better’. Het komt dan ook niet zomaar uit de lucht vallen dat dit online door veel mensen is opgemerkt, waaronder Chance the Rapper. Hij vond de reclamespot van racistische aard en uitte zijn mening op Twitter. Hij denkt ook dat Heineken en andere bedrijven opzettelijk zulke campagnes maken, omdat campagnes zoals deze hoger scoren en meer aandacht krijgen.
De reactie van Heineken is niet bepaald sterk te noemen en bevat weinig empathie. John-Paul Schuirink, director global communication bij Heineken, zei hierover het volgende: “De slogan in de commercial verwijst naar Heineken Light-bier en nergens anders naar.” Ook gaf Heineken aan zich niet te herkennen in de beschuldigingen van racisme. Dit is natuurlijk heel makkelijk gezegd, maar het lost niets op. Kort daarna nam Heineken tóch de schuld op zich. Het bedrijf gaf aan de plank te hebben misgeslagen en de reclamespot ging offline. Heineken bleef wel bij het standpunt dat de commercial enkel verwijst naar Heineken Light-bier en dat het absoluut niet racistisch bedoeld was.
Wat had Heineken beter kunnen doen? In eerste instantie had het bedrijf de commercial intern beter moeten testen. Als Heineken mensen met verschillende achtergronden had laten meekijken, was dit ‘racistische’ aspect opgemerkt en had de situatie voorkomen kunnen worden. Daarnaast had Heineken sterker kunnen reageren. De onderbouwing van de argumenten was matig en miste empathie. Dit viel niet goed bij het publiek. Hopelijk heeft Heineken zijn lesje geleerd!