SEO restwaarde creëren voor marketingcampagnes

21 juni 2010
Campagnes

Veel organisaties hebben een aantal grote (online) marketing campagne per jaar. Vaak loopt een campagne een bepaalde periode en voor deze periode wordt dan ook de ROI berekend. Helaas wordt er voor, tijdens en na de campagne vaak niet gedacht over het creëren van restwaarde waardoor het na-ijleffect van een campagne veel meer waard kan zijn.Een van mijn persoonlijke WK 2010  favorieten is de Nuon Oranjeshirt-actie. Het feit dat het energieshirt van Nuon nu al uitverkocht is wijst erop dat Nuon een goede marketingcampagne heeft neergezet. Toch had deze campagne beter kunnen zijn door een betere inzet van SEO. Hieronder kun je de commercial zien.

Linkbaiting vs linkbuilding
Links worden door de vele zoekmachines gezien als een van de belangrijkste factoren om de ranking te bepalen. Er zijn twee verschillende manieren om meer links naar een website te creëren. Een van de mogelijkheden is linkbuilding (link pushing). Simpel gezegd is het een linkje vragen bij andere websites. Een andere mogelijkheid is linkbaiting (link pulling). Linkbaiting is het creëren van goede content (of actie: Energieshirt Nuon) om links te genereren naar een website. Linkbaiting betekent letterlijk het uitgooien van “aas” om links naar een website te verkrijgen.

Nuon Oranjeshirt actie
Op de website van de Nuon actie is het niet mogelijk om direct de actie gemakkelijk door te vertellen. De knoppen van Facebook, Twitter, Hyves en Nujij worden goed gebruikt door de online community. Wanneer bezoekers beloond worden door middel van een incentive zullen meer bezoekers gebruik maken van tell-a-friend-functie. Bijvoorbeeld het verloten van een energieshirt onder elke 50 tweets met de hashtag #energieshirt én een link naar www.iedereenoranje.nl. De website krijgt meer exposure en de kans dat bloggers erover gaan schrijven of bezoekers het doorvertellen wordt een stuk groter.

SEO restwaarde creëren
Het is voor Nuon veel moeilijker om gratis links naar haar diensten te creëren dan naar een leuke actiesite. SEO wordt dan meegenomen als restwaarde van de campagne. De kracht van de links die geplaatst worden naar de actiesite van Nuon kunnen met een goede redirect veel incoming links opleveren voor de website van Nuon. Hieronder een visualisatie.

Op langere termijn is het veel interessanter om met topzoektermen hoog te eindigen in zoekmachines dan alleen het momentum te pakken met het WK. De kosten/baten ratio voor campagnes door het gebruik van SEO restwaarde wordt zodoende kleiner en kunnen organisaties langer genieten van campagnes.