Algemene verkoopmails en koude telefoontjes. Jarenlang werkte het prima voor een verkoper. Maar met de komst van sociale media is niet alleen het marketinglandschap verandert. Ook bracht het veranderingen met zich mee voor het salestraject.In basis gaat het erom dat je relevant bent voor jouw doelgroep en dat je een band met hen opbouwt voordat je overgaat tot verkoop. Kortom: social selling.
Wees niet getreurd
Uiteraard gaat er niks boven een goed gesprek onder het genot van een lekkere bak koffie. Het persoonlijke contact in de laatste fase van een salestraject is nog net zo belangrijk als dat hij ooit was. Wees dus niet getreurd, de toegevoegde waarde van een salesmanager is nog even groot. Elkaar de hand schudden, in de ogen kijken en sparren over de mogelijkheden van jouw product of dienst. Het blijft bestaan. Maar, de aanloop naar dat persoonlijke contact toe is veranderd.
Waarom besta je eigenlijk?
De brug tussen marketing en sales is met de komst van social selling nog kleiner geworden. De kern van het bestaan van jouw organisatie staat centraal. Zowel in marketing als in sales. Met een sterk merkverhaal zet je in op de toegevoegde waarde voor jouw doelgroep. Wat levert het hen op? Alleen dan kun je een oprechte verbinding aangaan met de potentiele koper.
Laat je persoonlijke kant zien
Die oprechte verbinding is key. De maatschappij verandert en mensen willen weer zakendoen met mensen. Op zoek naar echt contact. Verkooptrucjes worden de rug toegekeerd. Toon je als organisatie jouw menselijke kant en ben je transparant? Dan heb je de eerste stap al gezet. Laat online zien wat je in huis hebt aan kennis en stap in een adviesrol. Met jouw eigen specialisten aan het woord bijvoorbeeld. Wanneer een potentiele klant weet wie je bent, wat je doet en welke specialisaties je in huis hebt, is hij of zij veel eerder bereid om te kopen op het moment dat jij het aanbiedt.
Ga die verbinding aan!
Ben je overtuigd van social selling? Begin dan met het stellen van een doel en bekijk wie jouw doelgroep is. Met je doel houd je focus en hoe specifieker jouw doelgroep, hoe relevanter je bent. Met een strategie bepaal je hoe je jouw doelen en doelgroep gaat bereiken. Denk aan een goede basis contentmarketing. Zet jouw merk en je medewerkers centraal. Verspreidt de kennis die je in huis hebt via sociale media. Zorg dat jouw lead warm is voordat je hem benadert!
Wil jij meer weten over het inzetten van social selling op LinkedIn? Lees dan ons blog met de 5 gouden tips.