Wil je adverteren op TikTok? Let’s go!
TikTok is hét nieuwe socialmediakanaal. Maar hoe adverteer je als bedrijf op TikTok? Het advertentiekanaal is vrij nieuw en nog niet iedereen heeft toegang tot TikTok-adverteren in Nederland. No worries, we got this! Als een van de eerste bureaus in Nederland adverteren wij op TikTok. Dat biedt kansen, ook voor jou. Nu is dé tijd om impact te maken, want er is nog maar weinig concurrentie. Lezen en tiktokken jullie met ons mee?
‘Wij hebben als een van de weinige Nederlandse bureaus rechtstreeks contact met TikTok en toegang tot het adverteren op TikTok.’
TikTok was al populair onder de jongeren, maar steeds meer volwassenen vinden nu hun weg ook naar dit nieuwe socialmediakanaal. Het was dan ook in 2020 de meest gedownloade app. Zo zijn er in Nederland al vijf miljoen actieve gebruikers, waarvan 10% jonger is dan 18. Het grootste deel – 50% van de Nederlandse TikTokkers – is tussen de 18 en 24 jaar. Twintig procent is 25 t/m 34 jaar en de laatste twintig procent bestaat uit de 35-plussers. Dus TikTok is zeker niet alleen maar interessant voor bedrijven die zich op jongeren richten. Maar hoe ziet dit er dan uit? Wat is er allemaal mogelijk op dit platform? En waarom zou je als bedrijf überhaupt op TikTok adverteren?
Don’t make ads. Make TikToks.
TikTok is een content platform waar je met spontane en grappige video’s jouw doelgroep kan bereiken. Om je verhaal te vertellen en een andere kant van je bedrijf te laten zien. Daarom is het heel belangrijk dat wanneer je adverteert op TikTok, je ook écht TikToks maakt en geen ads. Durf je bedrijf op een creatieve manier te laten zien en zorg dat je in de eerste seconden opvalt bij je doelgroep.
TikTok-adverteren: soorten advertenties.
Net zoals op Facebook, Instagram, LinkedIn of Snapchat heeft TikTok een eigen business center voor je advertenties. Maar zijn de mogelijkheden ook hetzelfde en hoe ziet zo’n TikTok-advertentie eruit? We nemen je mee in de verschillende advertenties die je kunt inzetten:
In-Feed Video.
In-Feed Video’s zijn advertenties – met doorklik naar een webpagina – die voorbijkomen in je feed. Ook wel de ‘For You Page’ genoemd. Deze TikTok-advertenties verschijnen na een aantal video’s. Dit is de meest gebruikte manier van adverteren op TikTok.
Tile Experiences.
Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten. Zo verschijnen er onderaan je video drie extra tegels waar je je producten in kan hangen, die weer doorlinken naar je website.
Brand Takeover.
Met een Brand Takeover trek je gelijk de aandacht van je doelgroep, doordat jouw TikTok-ad als eerste tevoorschijn komt als iemand zijn TikTok opent. Dit is een GIF of video van 3 à 5 seconden – die je niet kunt overslaan – en doorlinkt naar je website. Adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie (branche). Dit houdt in dat maar één merk een bepaalde TikTok-categorie kan overnemen voor 24 uur.
TopView.
Met een TopView trek je ook gelijk de aandacht met je TikTok-video wanneer iemand zijn TikTok opent. Dit lijkt dus erg veel op de Brand Takeover. Het grote verschil is dat je TopView-advertentie minimaal 60 seconden mag zijn en eruitziet als een In-Feed Video. Hierdoor voelt het meer als een echte TikTok. Daarnaast is het wel mogelijk om deze video over te slaan.
Samenwerken met Influencers.
Op TikTok kun je makkelijk in contact komen met influencers via de Creator Marketplace. Van micro- tot macro-influencer, je kunt aan de hand van TikTok-data precies uitzoeken welke influencers bij jouw merk passen. Via dit platform kun je ook heel makkelijk met TikTok-influencers in gesprek gaan om kennis te maken. In Nederland zijn er al aardig wat TikTok-influencers die een miljoen volgers hebben.
Op TikTok adverteren in Nederland.
Er zijn nog maar weinig Nederlandse bedrijven die gebruik mogen maken van de advertentiemogelijkheden op TikTok. Maar dat hoeft de pret niet te bederven. Wij hebben als een van de weinige Nederlandse bureaus rechtstreeks contact met TikTok en toegang tot het adverteren hierop. Yes! Benieuwd naar de TikTok-mogelijkheden voor jouw bedrijf? Bel, mail of app ons voor een goed gesprek met een fijne bak koffie.
Onder de Crowders is de app ook behoorlijk populair. De TikToks van Crowdmedia bekijk je hier!