TikTok-hits veranderen de muziekindustrie

28 juli 2020
Contentmarketing

Waar voorheen YouTube en Spotify de belangrijkste platforms waren voor artiesten om hun nummers te laten schitteren, is nu TikTok dé manier om je tracks een knallende hit te laten worden. En dat kan zomaar in één dag gebeuren. 

Om die reden proberen artiesten nummers te produceren die potentie hebben om viraal te gaan op TikTok. Waar we dan aan moeten denken? Nummers met een makkelijke songtekst en dezelfde beat die zich steeds herhaalt. Geen wonder dat songs als Traag van Bizzey, Coño van Puri en Savage Love van Jason Derulo het goed doen op TikTok. Want juist deze nummers kunnen makkelijk gebruikt worden bij een challenge, zoals het uitvoeren van een dansje of het playbacken van de tekst. 

Het nummer Coño van de Nederlandse Puri, Jhorrmountain en Adje was zelfs zo’n hit op TikTok dat er nu een Amerikaanse versie van het nummer is gemaakt samen met Jason Derulo. Uiteraard inclusief TikTok dansje.

Maar hoe promoot je als artiest je muziek op TikTok?

Ten eerste kan je niet viral gaan op TikTok als je muziek niet op het TikTok staat. Services zoals Spotify en Apple music leveren tracks aan het platform. Via deze services wordt je muziek beschikbaar in de TikTok music library en kunnen gebruikers je muziek selecteren voor hun video’s. Om je track viral te laten gaan moet het wel TikTok-friendly zijn. Bijvoorbeeld het reffrein kan dus niet langer zijn dan 15 seconden, en moet pakkend en herkenbaar genoeg zijn voor TikTok-gebruikers om er een video mee te maken. Daarnaast is TikTok, zoals we al eerder aangaven een plek waar ontzettend veel challenges ontstaan. Als artiest zou je dus je fans en volgers aan kunnen moedigen om deel te nemen aan challenges die specifiek gekoppeld zijn aan jouw tracks. Deze challenges gaan vaak viral als ze leuk en toegankelijk zijn voor een breed publiek. 

De muziekindustrie wordt hiermee letterlijk op z’n kop gezet. Nummers hoeven niet langer een hit te zijn voordat er iets mee gedaan wordt. Er wordt juist iets bedacht voor nieuwe songs, waardoor het een hit wordt. En dat hebben de artiesten zelf ook door. Steeds meer artiesten lanceren zelf een challenge bij hun nummers, in de hoop dat deze wordt overgenomen door TikTokkers. De band Kris Kross Amsterdam daagde hun fans uit: creëer een video op het nummer ‘Ooh Girl’ en maak kans op deelname aan de officiële videoclip. En ja, dat nummer gaat lekker op TikTok. 

Heb jij al mee gedaan aan een populaire TikTok challenge?