16 januari

Vier redenen om te adverteren op Facebook

Bij adverteren wordt als eerste gedacht aan tv-commercials, radio, tijdschriften of advertenties in de krant. De mogelijkheid om online te adverteren, wordt steeds vaker meegenomen in de marketingmix. Denk aan retargeting via banners, Google Adwords en video’s op YouTube. Hiernaast is Facebook ook een goed medium waar je kan adverteren, de voordelen leg ik je graag uit.

Dagelijks heeft Facebook ruim 750 miljoen gebruikers, een grote groep mensen waardoor Facebook geld kan verdienen. Facebook blijft optimaliseren op advertentiegebied. Er komen steeds meer nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. En met gebruikers wordt rekening gehouden door hen advertenties te laten zien die beter bij hun interesse en locatie passen.

Voordeel één: specifiek targeten op je doelgroep

Ga eens na welke informatie je op je eigen Facebook hebt ingevuld. Bijvoorbeeld wat je werk is, welke opleiding je gevolgd hebt, of je een relatie hebt en waar je woont. Deze informatie gebruikt Facebook om doelgericht te kunnen adverteren.

Stel je voor: je verkoopt fotoalbums die via internet zelf samen te stellen zijn en je weet dat je klantenbase voornamelijk uit vrouwen bestaat. Dan maak je op Facebook een advertentie aan gericht op vrouwen in Nederland, die één of twee weken geleden terug zijn gekomen van hun vakantie. Als je weet wanneer de meeste fotoalbums besteld worden, kan je de advertentie ook nog laten zien rond deze dag of tijdstip. Op deze manier bereik je precies de mensen die in jouw doelgroep vallen en heb je weinig waste.

Op Facebook kan je je advertentie als volgt specificeren:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Taal
  • Interesses en hobby’s
  • Huwelijkse staat, maar ook hoe oud de kinderen binnen het gezin zijn
  • Opleidingsniveau
  • Connecties op Facebook (bijvoorbeeld connected met een Facebookpagina, app of event)

Daarnaast kun je ook advertenties laten zien aan je eigen connecties. Via Facebook kan je e-mailadressen invoeren, die Facebook vervolgens connect met haar gebruikers. Let op: dit mag alleen als deze adressen verkregen zijn via een opt-in! Je kan vervolgens jouw advertenties specifiek laten draaien op deze doelgroep.

Maar wat dacht je van een retargeting pixel op jouw website? Mensen die jouw website bezocht hebben, worden in een base verzameld op Facebook. Deze mensen kan je benaderen via Facebook met specifieke advertenties. We nemen weer het voorbeeld van het fotoalbum. Iemand is op jouw webpage geweest waar informatie staat over kleine fotoboeken. Deze persoon is al geinteresserd in jouw product en daarom wil je die ook als Facebookfan. Dan hoef je immers niet meer te adverteren om deze persoon te bereiken. Op Facebook maak je dan specifieke advertenties aan, getarget op mensen die deze pagina hebben bezocht, met als doel een pagina like. Kortom, een legio aan mogelijkheden! Wanneer je op deze manier advertenties wil aanmaken, is het handig om de PowerEditor binnen Facebook te gebruiken.

Voordeel twee: meer inzicht in je doelgroep

Waarschijnlijk weet je al veel van je doelgroep. Wie het zijn, waar ze wonen en hoe oud ze zijn. Maar weet je ook wat hun interesses buiten jouw product om zijn? Waarschijnlijk niet, maar hier kan je via Facebook eenvoudig achter komen. Via Audience Insight kan je een hoop te weten komen over je doelgroep. We nemen een nieuw voorbeeld: je verkoopt babyproducten en je richt je op vrouwen die zwanger zijn of net een baby hebben gekregen. Je vult bij Insight Audience de gegevens in die bekend zijn. De vrouwen komen uit Nederland, zijn in de leeftijd 20 tot 40 jaar en hebben interesse in ‘Motherhood’, ‘Parenting’ en ‘Baby’. We weten vervolgens waar deze vrouwen wonen, hoe actief ze zijn op Facebook, maar ook welke pagina’s ze hebben geliked.

Het laatstgenoemde voorbeeld is interessant voor adverteren. Uit de informatie van Facebook blijkt dat deze doelgroep de volgende pagina’s leuk vinden: Love2BeMama, Nestlé Babyvoeding, Hero Baby Nederland, Ouders van Nu en Pampers. Je kan de advertenties voor je eigen product dus richten op de vrouwen die deze pagina geliked hebben. Ze hebben immers interesse in deze organisaties waardoor jouw product ook relevant is voor hen.

 audience insights -
‘audience insights’

Voordeel drie: inzicht in het resultaat van je advertentie

Door het gebruik van Facebook krijg je een goed beeld van de behaalde resultaten. Via ‘View Report’ kan je aanvinken welke informatie jij van jouw advertentie wilt achterhalen.

Zo kan je precies zien hoeveel mensen op jouw advertentie hebben geklikt, wat de kosten per clicks zijn, op welke plekken de advertenties het beste gewerkt hebben etc. Je kan bij de rapportage via ‘Customize Columns’ aangeven welke informatie je wilt achterhalen.

Doordat je zoveel over je ingezette advertentie weet, kan je deze eenvoudig optimaliseren. Het is daarom verstandig om je advertentie te richten op verschillende leeftijdscategorieën maar je kan ook testen met verschillende teksten of afbeeldingen. Met deze gegevens uit Facebook, kan je bekijken welke advertenties voor de beste resultaten zorgen. Voor deze advertenties kan je bijvoorbeeld extra budget inzetten. Je kan er ook voor kiezen om de minder scorende advertenties uit te zetten.

Via Facebook kan je ook optimaliseren op een conversie. Bijvoorbeeld: je hebt advertenties ingezet voor jouw babyproducten. Wanneer je een pixel op je website plaatst en dit koppelt met Facebook, weet Facebook wanneer de advertentie voor een aankoop heeft gezorgd. Zeer waardevolle informatie dus!

customize colums
‘Voorbeeld customize colums’

Voordeel vier: het is relatief goedkoop

Doordat je op Facebook jouw doelgroep zo specifiek kan benaderen heb je weinig waste. Het advertentiebudget wordt daardoor goed besteed, waardoor je de doelgroep efficiënt en daarmee goedkoper kan bereiken. Daarnaast kan jouw advertentie voor € 0,15 al 1.000 keer worden weergeven bij de doelgroep. Advertenties via Facebook blijken één van de goedkoopste instrumenten te zijn voor marketeers!

De voordelen van Facebook liggen dus op het gebied van specifiek bereik, kennis over jouw doelgroep en de gespecificeerde resultaten van de advertenties. Doordat je een doelgroep gericht kan bereiken, zijn de advertentiekosten relatief goedkoop. Vier prachtige voordelen voor veel bedrijven. Natuurlijk zijn er nog meer voordelen van adverteren op Facebook, vul jij ze aan in een reactie?

 

Hulp nodig bij het adverteren? Download hier ons gratis e-book over Facebookmarketing.

Deze blog is ook gepubliceerd op de Adformatie: www.adformatie.nl/blog/vier-redenen-om-wel-te-adverteren-op-facebook

Willeke Stam
Gek op content met een voorliefde voor kattenfilmpjes.
Terug