Viral marketing: van nobody naar celebrity.

23 april 2020
Contentmarketing

Viral marketing is één van het bekendste marketingfenomen. Het ‘viral’ gaan van merken en personen is aan de orde van de dag en resulteren in bijvoorbeeld duizenden likes of reacties. Maar wat is de impact van viral marketing nu eigenlijk? En levert het ook echt wat op? In deze blog kom je daar snel genoeg achter…

Let’s go viral.

Wat is viral marketing?

Voor viral marketing kan volgens de IMU de volgende definitie worden gebruikt:

“Een nieuwe marketingtechniek die met behulp van het internet de bekendheid van een merk of persoon helpt te vergroten.”

Het is een nieuwe manier van mond-tot-mond reclame versterkt door het internet. Op deze manier kan op een snelle en relatief goedkope manier een zeer groot aantal mensen worden bereikt (viral gaan). In sommige gevallen is er bewust ingezet op het viral gaan van een campagne, maar in andere gevallen ‘overkomt’ het een merk of persoon. We hebben een aantal voorbeelden die viral gaan nog wat duidelijker maken. Lees je mee?

Een aantal bekende virals.

Het eerste voorbeeld komt uit 2019. Op Glastonbury, één van ’s werelds grootste festivals, wordt een 16-jarige jongen genaamd Alex gevraagd om op het podium te komen en mee te rappen met het nummer ‘Thiago Silva’ van Dave. Tot ieders grote verbazing kent de jongen niet alleen het hele nummer uit z’n hoofd maar geeft ook nog eens een enorme show weg! Het resultaat?  Een video die tientallen miljoenen keren is bekeken op YouTube en Facebook en meer dan 250.000 nieuwe Instagram volgers voor Alex. Bekijk hier de viral video:

Een andere grote viral in 2019 komt van Instagram. Actrice Jennifer Aniston, bekend van o.a. de serie ‘Friends’, maakt een Instagram account aan en plaatst hier een selfie op met de overige 5 castmembers van ‘Friends’. Binnen 6 uur kreeg Aniston al meer dan één miljoen volgers en daarmee heeft ze het snelst deze mijlpaal bereikt. In de uren en dagen daarna werd zij de meest besproken Instagram-personality en groeide haar aantal volgers met honderdduizenden per dag. Inmiddels heeft haar eerste post bijna 16 miljoen likes en haar account meer dan 30 miljoen volgers binnen een jaar tijd.

In 2017 gaat de webcare van Fastfoodketen Wendy’s viral na een serie van tweets waarin ze verschillende klanten roasten. Een opmerking als: “I’m going to McDonalds”, wordt direct de kop in gedrukt door een reactie van Wendy’s als: “Delete your account”. Een gewaagde zet, maar niet zonder resultaat! Vele tweets gaan viral met tienduizenden retweets en likes. En daarmee groeit het aantal volgers van Wendy’s exponentieel. Alleen al in januari 2017 groeide het Twitter-account met 400 duizend volgers en inmiddels staat de teller op 3,6 miljoen volgers. Bekijk hier een aantal van de beste roasts van Wendy’s.

Het laatste voorbeeld resulteerde in een carrière van wereldformaat. 16 Juni 2017 released rapster Cardi B haar nieuwe single “Bodak Yellow”. En met succes! Waar de rapster 2 jaar daarvoor nog als stripper haar centen bij elkaar schraapte, gaat ze viral met haar nieuwe single. Het bereikt al snel de nummer 1 positie in Amerika (en daarmee is ze de eerste vrouwelijke rapster in 19 jaar die op 1 staat) en treed op bij verschillende internationale evenementen zoals de MTV VMA’s. Daarna volgen successen elkaar snel op. Elk nummer dat Cardi B uitbrengt beland in de wereldwijde hitlijsten en haar debuutalbum uit 2018 bereikt de nummer 1 positie in o.a. Amerika en Canada. In één jaar tijd groeit Cardi B uit tot één van de grootste artiesten van deze generatie en met een Grammy Award op zak is ze niet meer weg te denken uit de Amerikaanse hitlijsten. 

Conclusie viral marketing

Waar het bij cancel culture duidelijk werd dat carrières en merken in een korte tijd aan hun einde kunnen komen, is bij viral marketing vaak het tegenovergestelde aan de hand. Merken en personen spelen slim in op actuele gebeurtenissen, maar in andere gevallen ‘overkomt’ het ze. Eén ding mag duidelijk zijn, wanneer je viral gaat kun je je maar het beste voorbereiden op een hoop commotie rond je merk. Ga jij viral?