29 augustus

Wat is het succes achter de Ice Bucket Challenge?

We worden er letterlijk door overspoeld, talloze filmpjes van de Ice Bucket Challenge. Jezelf overgieten met een bak vol met (ijs)water voor het goede doel, ALS. Een gigantisch succes met meer dan $20.000.000 aan donaties. Maar wat maakt deze internethype tot zo’n groot succes? We bekijken het vanuit ‘viral marketing’ oogpunt en proberen in kaart te brengen wat de succesfactoren zijn.

Het succes van een filmpje of actie wat viraal gaat is iets ongrijpbaars. Er bestaat geen magische formule, maar er zijn zeker wel factoren die kunnen bijdragen aan een grotere kans van slagen. We pakken de hoofregels van ‘viral’ er even bij. De belangrijkste uitgangspunten op een rijtje:
– Het moet makkelijk deelbaar zijn
– Het moet mensen uitdagen om te reageren/delen
– Het moet een duidelijk doel hebben
– Het moet een duidelijke (en prikkelende) boodschap zijn
– Het product of boodschap is interessanter dan het (verkopende) bedrijf
– Het moet leuk, grappig en/of emotioneel zijn

We toetsen de Ice Bucket Challenge op basis van de hoofdpunten van ‘viral’. Een grote bijdrage van het virale succes van de Ice Bucket Challenge is het platform Facebook. Dit platform is ideaal om jouw Challenge op te plaatsen en tegelijkertijd mensen uitdagen om te reageren en zelf de ‘challenge’ aan te gaan. Daarnaast is het grote voordeel dat de ‘verkopende partij’ een goed doel is. Stel het sportdrankje ‘Aquarius’ had deze actie bedacht onder de noemer ‘heerlijk verkoelend’? Was de Ice Bucket Challenge dan ook zo succesvol geweest?

Matt-Lauer-ice-bucket-anchor

Het doel van de Ice Bucket Challenge is duidelijk. Aandacht vragen en geld inzamelen voor ALS. Een doel op initiatief van Pete Frates , een (bekende) honkballer waarbij deze ziekte werd vastgesteld. Het ontroerende en emotionele onderdeel is dat Pete zelf de Ice Bucket Challenge niet meer kon uitvoeren, maar wel anderen kon vragen om het voor hem te doen. Een duidelijk, prikkelende en emotionele boodschap waar je geen Nee tegen kunt zeggen. En daar begon het balletje te rollen. Bekende atleten uit Boston volgden zijn verzoek op en daarmee was het eerste grote publiek bereikt. Bekende atleten en personen uit het hele land volgden en inmiddels gaat de Ice Bucket Challenge wereldwijd. De emotionele en ontroerende boodschap van Pete Frates is bij het grote publiek misschien verwaterd, maar de centrale boodschap om geld te doneren voor ALS is bij iedereen bekend.

De Ice Bucket Challenge slaagt op alle ‘hoofdpunten’ van ‘viral, maar dit wil niet zeggen dat dit de standaardrichtlijnen zijn voor een viraal succes. Een viraal succes heb je niet zelf in de hand, je kunt het hoogstens een duwtje in de juiste richting geven. De Ice Bucket Challenge lijkt inmiddels over zijn hoogtepunt heen. Het ‘leuke’ is er inmiddels wel vanaf. De grootste fout voor andere bedrijven of merken om te maken, is om de Ice Bucket Challenge in een ‘ander jasje’ te kopiëren. Want dan kan het maar zo averechts gaan werken. En dat kan zomaar een verkeerde afloop betekenen voor je bedrijf of merk…

…maar soms kunnen dingen die verkeerd aflopen ook heel grappig zijn.

Wouter
Gespecialiseerd in online strategie.
Terug