What the Snap: Hoe adverteer je als bedrijf op Snapchat?

19 april 2020
Contentmarketing

Wil je als bedrijf jongeren, a.k.a. generatie Z, bereiken en activeren? Dan is het het zeker waard om de mogelijkheden van adverteren op Snapchat eens te bekijken. Want volgens hét socialmedia-onderzoek van 2019 gebruiken maar liefst 2,7 miljoen Nederlanders Snapchat. Waarvan de meeste gebruikers tussen 15 en 19 jaar zijn, met uitloop tot 24 jaar. Time to Snap dus!

Wat is Snapchat en hoe werkt het?

Snap jij er de ballen van? Want wat is Snapchat nou precies en wat kun je er allemaal mee als bedrijf? Wij leggen het stap voor stap uit, zodat jij het straks óók snapt en een dijk van een Snapchat-campagne bouwt.  

He ho let’s go! Snapchat is zo populair onder de jongeren, omdat het een laagdrempelig en persoonlijk medium is. Je deelt een foto of video met je vrienden op het moment dat iets gebeurt. Hier kunnen weer grappige effecten en filters aan worden toegevoegd. Het hoeft dus niet perfect te zijn. Hierdoor komt de content op Snapchat realistischer en minder gemaakt over dan op bijvoorbeeld Instagram. Daarnaast bepaal je zelf naar wie je iets stuurt en zijn de foto’s en video’s maar voor een bepaalde tijd zichtbaar. 

Snapchat is dan ook perfect om op informele wijze een band te scheppen met je doelgroep. Snapchat is niet bedoeld om alleen sales te genereren, maar wel om jouw (branding) verhaal te vertellen en de doelgroep aan je bedrijf te binden. 

Adverteren op Snapchat in stappen.

Voordat je begint met adverteren moet je eerst een Snapchat-account aanmaken. Deze zet je vervolgens om naar een business account. Je kunt het business account van Snapchat een beetje vergelijken met dat van Facebook Business Manager. Ook hier heb je de mogelijkheid om advertenties in te kopen, te beheren en om rapportages te bekijken en te analyseren. 

Dan is het tijd om je advertentieaccount op te zetten. Je hebt als bedrijf de mogelijkheid om meerdere advertentieaccounts te hebben. Maar je kunt maar één betaalmethode koppelen. Oké, dan is het tijd voor het leukste gedeelte. Parels van Snapchat-advertenties maken.

De advertentiemogelijkheden op Snapchat 

Het maken van een Snap kan heel gemakkelijk via de ‘Creative Library’ met behulp van verschillende templates. Je kunt natuurlijk ook lekker zelf aan de slag gaan met eigen afbeeldingen, logo’s en video’s. In de ‘Creative Library’ word je stap voor stap meegenomen in het maken van je advertentie, om hem vervolgens gesponsord live te zetten. 

En net als bij de andere social kanalen heb je ook bij Snapchat de keuze uit verschillende advertentievormen. Er zijn vijf verschillende mogelijkheden die je kunt gebruiken: Snap Ads, Sponsord Filters en Sponsored Lenses. 

Snap Ads zijn beeldvullende verticale afbeeldingen of video’s die tevoorschijn komen zodra een Snap is afgelopen. Hier kun je een call-to-action (de swipe up) aanhangen die leidt naar bijvoorbeeld jouw website. Snap Ads zijn dan ook geschikt voor het genereren van awareness en verkeer naar bijvoorbeeld je website of app.

Collection Ads zorgt ervoor dat je meerdere producten shoppable kunt maken vanuit één advertentie. 

Story Ads zijn meerdere snaps in tegelvorm en komt tussen de ‘Discovery Feed’ te staan. Deze feed bevat de populaire content van Snapchat en is afgestemd op de Snapchat-gebruiker. 

Sponsored GeoFilters zijn filters op basis van de locatie van je doelgroep. Dit is een niet-bewegende laag die je over je Snap kunt leggen. Deze filters zijn perfect voor bijvoorbeeld evenementen in een bepaalde stad. Met GeoFilters kun je de doelgroep op een leuke en interactieve manier in aanraking laten komen met je merk.

AR Lenses zijn interactieve animaties die reageren op je gezicht, maar ook dat stukje herkenbaarheid laten zien van je bedrijf of product. 

Commercials vergroot je bekendheid onder Snapchatters door middel van een video van 6 seconden die niet overgeslagen kan worden.

Tippie: Een advertentie mag maximaal 10 seconden mag duren en een grootte hebben van 1080 x 1920 pixels met een zwaarte van max. 32 MB. 

Wie wil je bereiken? 

De Snapchat-gebruiker bestaat, zoals we al eerder aangaven, voornamelijk uit jongeren. Maar net zoals op andere kanalen kun je onderscheid maken in targeting. Denk aan de targeting-mogelijkheden op basis van leeftijd, locatie, interesses, geslacht en online gedrag door middel van de SnapPixel.

Dankzij de Snap Pixel (een stukje JavaScript-code) kun je net als op Facebook en LinkedIn doelgroepen retargeten. Je kunt bijvoorbeeld mensen bereiken die je website al eens hebben bezocht en ze zo opnieuw betrekken met relevante advertenties. Maar je kunt er ook nieuwe klanten mee vinden door een vergelijkbare doelgroep te maken vanuit een aangepaste doelgroep voor je website. In dit proces worden mensen gevonden die vergelijkbaar zijn met de mensen die acties hebben ondernomen op je website.

Wat kost dat dan?

Het minimumbudget begint bij €50,- per dag, per creative. De kosten worden dan bepaald op basis van hoe je de advertentie inkoopt: CPM, Swipe-Ups of verkeer. 

Ga je voor een Sponsored GeoFilter dan betaal je zo’n 7,-. Hoe groter je bereik, hoe meer je gaat betalen. Let op! Hierbij is de dag waarop je hem plaatst ook belangrijk. Zo zijn de weekenden en bepaalde feestdagen duurder dan een doordeweekse dag. 

Meten maar!

Leuk al dat adverteren, maar je wilt natuurlijk ook weten wat die parels van advertenties uiteindelijk hebben gedaan. Net zoals op alle andere social platformen kun je de resultaten via een dashboard bekijken. Ontdek hoeveel mensen je bereikt hebt, hoeveel Swipe-ups er zijn geweest, wat je totaal hebt uitgegeven of hoeveel procent van de mensen je video heeft bekeken.

Maar wat zijn die resultaten dan? Wij zien in onze Snapchat-campagnes mooie resultaten terug. Vooral in bereik en Swipe-ups. Zo zou de CPM-benchmark (Cost per Mile, kosten per duizend vertoningen) rond de €15,- liggen. In onze campagnes lag dit een stuk lager, zelfs ruim onder de €5,- per duizend vertoningen. De kosten per klik lagen dan onder de 20 cent. Dit is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep, de dagen waarop je adverteert en je advertentiebudget. 

Snap je het nog? 

Bekijk ook eens onderstaande video met uitleg over het maken van een advertentie in Snapchat.  Adverteerders klaar? Snappen maar!