Goede visuele content is belangrijk, wil je nog gezien worden in de grote berg waarmee iedereen wordt overspoeld. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw beeld opvalt in deze berg? We geven je een aantal tips om je visuele communicatie te optimaliseren en van het beeld te laten spatten!
Visuele content is belangrijk!
De opkomst van visuele communicatie gaat snel. Ze zeggen niet voor niets; een beeld zegt meer dan duizend woorden. Visuele content wordt 40 keer sneller gedeeld op social media. Content met visuals wordt gemiddeld ook 94% meer gezien dan content zonder visual. Wij, mensen, zijn nou eenmaal luie dieren en worden liever geïnformeerd door een plaatje dan dat we een lap tekst moeten lezen.
Al overtuigd? En wil je nu ook weten hoe je aan de slag moet met de beelden die moeten overdragen wat jij wilt en hoe je opvalt tussen de overload aan plaatjes, illustraties, video’s en foto’s? Hieronder lees je onze tips!
Tip 1: Houd het makkelijk
En met makkelijk bedoelen we niet: pluk een plaatje van internet en gebruik dat voor je content. Met zelfgemaakte beelden kom je verder dan met stockfoto’s. Met ‘het makkelijk houden’ bedoelen we dat je een visuele uiting moet maken die gemakkelijk is om naar te kijken en op te nemen. Maak bgeen ingewikkelde infographic die meerdere keren en van top tot teen doorgelezen moet worden voordat mensen doorhebben wat er nu eigenlijk staat.
Tip 2: Blijf bij je huisstijl
Heel belangrijk is het communiceren vanuit je huisstijl, ook in visuele uitingen. Gebruik je consistent dezelfde elementen in beeld, dan herkennen de kijkers je merk sneller. Een goed voorbeeld? Hema! Hema herken je uit duizenden. Een strikt kleurenpalet en een bepaalde sfeer in de foto’s zorgen ervoor dat je beelden van Hema direct herkent.
Tip 3: Relevant aan onderwerp
Gebruik geen random beeld voor bij de boodschap die je wilt overbrengen, maar zorg dat dit bij elkaar past en op elkaar aansluit. Dit maakt de boodschap des te sterker. Beeld moet waarde toevoegen aan de content!
Tip 4: Zorg voor herkenning
Door het hergebruik van hetzelfde beeld, bijvoorbeeld op verschillende platformen, creëer je herkenning. Maak verschillende uitsneden of laat het beeld ondersteunend zijn voor verschillende tekstjes, met dezelfde boodschap. Ook kun je denken aan het pakken van stills uit een video, om deze vervolgens in andere communicatie ook te gebruiken.